Paljonko nauttimasi D-vitamiiniannos nostaa D-vitamiinitasojasi?

Moni on kysellyt, minkä verran mikäkin D-vitamiiniannos nostaa elimistön D-vitamiinitasoja. Asia ei ole täysin yksiselitteinen, mutta aiheesta löytyy paljon tutkimustietoa, johon voimme tässä blogijutussa nojata.

Yksilöllinen D-vitamiinivaste määrittää D-vitamiinilisän tarpeen

Itä-Suomen yliopistossa toteutetuissa tutkimuksissa havaittiin, että D-vitamiinilisän vaikutukset elimistön D-vitamiinitasoihin ovat hyvin yksilöllisiä. Tutkijat arvioivat, että noin joka neljännen elimistön D-vitamiinivaste on erityisen matala, mikä tarkoittaa sitä, että optimaalisen D-vitamiinitason saavuttamiseksi tarvitaan tavallista suurempi määrä D-vitamiinia.

Luustoterveyden ja kokonaisterveyden kannalta optimaalisena elimistön D-vitamiinitasona pidetään 75-150 nmol/l. (Kansainvälinen suositus) Siinä missä toisen henkilön veren seerumin D-vitamiinitasot nousevat 50 µg päivittäisellä D-vitamiiniannoksella esimerkiksi tasolta 30 nmol/l tasolle 80 nmol/l , saattaa toinen tarvita jopa tupla-annoksen D-vitamiinia päästäkseen samoihin lukemiin. Joidenkin ihmisten elimistö pärjää puolestaan keskivertoa pienemmällä D-vitamiinilisällä.

Heikompi elimistön D-vitamiinivaste voi johtua mm. iästä, korkeasta ruumiinpainosta tai ylipainosta, tai yksinkertaisesti geneettisestä taipumuksesta matalaan D-vitamiinivasteeseen.

Paljonko mikäkin määrä D-vitamiinia nostaa elimistön D-vitamiinitasoja?

Jokainen nautittu mikrogramma D-vitamiinia nostaa elimistön D-vitamiinitasoja keskimäärin n. 1 nmol/l, kun takana 2-3 kk yhtäjaksoinen D-vitamiinivalmisteen käyttö. (Tietolähde )

Esimerkkejä päivittäin nautitun D-vitamiiniannoksen vaikutuksesta veren seerumin D-vitamiinipitoisuuteen 2-3 kk käytön jälkeen:

  • 5 µg D-vitamiinia = 5 nmol/l nousu D-vitamiinitasoissa
  • 10 µg D-vitamiinia= 10 nmol/l nousu D-vitamiinitasoissa
  • 20 µg D-vitamiinia = 20 nmol/l nousu D-vitamiinitasoissa
  • 50 µg D-vitamiinia = 50 nmol/l nousu D-vitamiinitasoissa

Mikäli henkilökohtainen D-vitamiinivasteesi on keskitasoa, ja lähtötasosi ennen D-vitamiinivalmisteen nauttimista ovat vaikkapa 30 nmol/l, 50 µg vahvuisen D-vitamiinivalmisteen pitäisi nostaa elimistösi D-vitamiinitasot 80 nmol/l tasolle 2-3 kk päivittäisen käytön jälkeen.

Kannattaako D-vitamiinin yliannostusta pelätä?

D-vitamiinin liikasaantitapaukset ovat yleisesti ottaen harvinaisia. D-vitamiinin liikasaannista voi olla haittaa, mikäli veren seerumin D-vitamiinitasot ylittävät 375 nmol/l. Tähän päästäkseen D-vitamiinia tulisi yleensä nauttia useita satoja mikrogrammoja päivittäin usean kuukauden ajan. (Lue aiheesta lisää aikaisemmasta blogijutustani Pelkäätkö saavasi liikaa D-vitamiinia?)

Mikäli pelkäät saavasi liikaa D-vitamiinia tai haluat tietää elimistösi D-vitamiinistatuksen, suosittelen mittauttamaan D-vitamiinitasosi laboratoriossa. D-vitamiinimittaukseen pääsee ilman lääkärin lähetettä ja mittauksen hinta on paikasta riippuen n. 20 – 60 €.

Euroopan Elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n mukaan tutkimuksissa ei ole havaittu haittoja 250 µg päivittäisellä D-vitamiinin nauttimisella.  EFSA:n virallinen kanta on, että 100 µg päiväannos on taatusti turvallinen kaikille yli 11 vuotiaille, myös raskaana oleville ja imettäville äideille.

Vinkki: Mikäli D-vitamiinivarastosi kaipaavat täydennystä, voit tilata laadukkaat 50 µg D-vitamiinikapselit ilmaisella kotiintoimituksella SuomiVitan kotimaisesta verkkokaupasta täältä.

Eija

Eija

Toimitusjohtaja at SuomiVita Oy
Terveyteen ja hyvinvointiin intohimoisesti suhtautuva Eija on toinen SuomiVitan perustajista. Lempiharrastuksiin kuuluvat lukeminen ja uuden oppiminen, metsässä samoilu, sienestys, kikkailu ja kokkailu sekä kaikenlainen syvällinen ja vähemmän syvällinen tuumailu.
Eija

Kommentit