9 vinkkiä parantamaan aivojesi hyvinvointia!

Elämämme tällä hetkellä maailmassa, jossa informaatiotulva on huipussaan. Moni on eksynyt aidosta elämästä ja elää elämäänsä tietokoneiden ja kännyköiden kautta. Aikaisemmin meillä oli selkeä työaika, nyt olemme tavoitettavissa kokoajan. Tietoa ja informaatiota tulvii joka paikasta ja aivot ovat kovilla tämän takia. Vielä illalla viimeiseksi hyvästellään älypuhelin ja aamulla puhelin on ensimmäinen, jota koskettaa. Aamulla aivot ovat väsyneet, kun eivät ehdi palautua kunnolla. Muisti pätkii, mikään ei huvita, päätä koskee, suolisto on sekaisin ja koko keho on uupunut.

Onneksi aivojen hyvinvointiin pystyy myös itse vaikuttamaan, sillä uusia aivosoluja ja aivoyhteyksiä syntyy vanhemmallakin iällä liikunnan, laadukkaan unen, meditaation, luonnon, oikeanlaisen ravitsemuksen, musiikin, ilon, lemmikkieläimen silittelyn, positiivisen ajattelun, virikkeiden sekä stressinhallinnan avulla.

Kaikki näistä olisi hyvä pitää mielessä, kun lähdetään parantamaan aivojen hyvinvointia, mutta keskityn tässä blogitekstissä ruokavalion ja lisäravinteiden merkitykseen.

Olet todellakin sitä mitä syöt ja aivosi toimivat sen mukaan mitä suuhusi pistät. Ravinnon merkitys alkaa jo äidin vatsassa, ennen syntymää kun aivot rakentuvat. Ravinto on koko elämän ajan suuressa asemassa aivosolujen uusiutumisessa. Ravinnon hiilihydraatit, proteiinit, rasvojen laatu sekä vitamiinit, mineraalit ja antioksidantit vaikuttavat muistiin, oppimiseen, lukutaitoon, ajatteluun, mielenterveyteen ja jopa kehon liikkeisiin. Aivojen rappeutuminen alkaa jo 27-vuotiaana ja Alzheimerin ja dementian aivomuutokset alkavat kehittyä jo 20-30 vuotta ennen varsinaisen taudin toteamista, joten on erittäin tärkeää, että hyvästä ravitsemuksesta huolehditaan.

Lihavuus, korkea verenpaine, korkea huonon ja matala hyvän kolesterolin arvo, sokeriaineenvaihdunnan häiriöt, kakkostyypin diabetes ja verenkierron ongelmat ovat tavallisia muistisairauksien aiheuttajia, joihin voi vaikuttaa terveellisien elämäntapojen avulla.

Vinkkejä aivojen hyvinvoinnin parantamiseksi ruokavalion avulla

  1. Syö säännöllisesti 4-6 ateriaa päivässä ja pidät verensokerin tasaisena sekä mielen virkeänä
  2. Syö jokaisella aterialla proteiinipitoista ruokaa 1-2 g tavoitepainoa kohti päivässä
  3. Syö jokaisella aterialla hyviä rasvoja noin peukalon pään kokoinen annos. Unohda turha rasvapelko ja valitse hyviä rasvoja, kuten kylmäpuristetut öljyt, siemenet, pähkinät, avokado, sekä kalan luontainen rasva, joka sisältää omega-3 rasvahappoja. Syö kalaa vähintään kaksi kertaa viikossa ja suosittelen ottamaan myös käyttöön kalaöljykapselit, joiden avulla solukalvot pysyvät joustavina, sähköset hermopulssit pysyvät normaaleina ja vaikutat hurjasti omaan mielen hyvinvointiin sekä sammutat matala-asteista tulehdusta kehossa.
  4. Syö runsaasti erivärisiä kasviksia 500-800 g päivässä. Päivässä kannattaakin syödä kasviksista sateenkaaren värit, näin saat takuulla tarpeelliset antioksidantit ja vitamiinit. Ikääntyminen, raskaus, sairaudet sekä stressi lisäävät ravinteiden tarvetta, jolloin on syytä pohtia lisäravinteiden käyttöönottoa.
  5. Valitse hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja kulutuksesi mukaan noin 2-8 g tavoitepainoa kohti
  6. Vähennä sokerin käyttöä ruokavaliossasi, vaikka aivot käyttävät sokeria energianlähteenä ei sokerin syönti ole millään tavalla tarpeellista vaan keho muuttaa kaiken ravinnon sokeriksi. Runsas sokerin käyttö nostaa verensokeria ja veren haitallisia rasvoja, heikentää insuliinin vaikutusta ja kerryttää rasvaa vyötärölle ja kaikki nämä ovat riskitekijöitä aivo-ongelmille.
  7. Vähennä alkoholin käyttöä. Liiallinen alkoholin käyttö lisää dementian todennäköisyyttä sekä tuhoaa aivokudosta. Päivittäinen ja säännöllinen tissuttelu on yhtä haittalista, kun kunnon humala silloin tällöin.
  8. Pistä suolisto kuntoon! Aivot ja suolisto keskustelevat keskenään ja molempiin suuntiin kulkee yhteysreittejä. Välittäjäaine serotoniini ja ainakin 80 % suoliston serotoniinista löytyy suolistosta. Vääränlaiset suolistomikrobit aiheuttavat siis ongelmia myös aivoille, jos tuntuu, että suolisto ei ole täydessä terässä voi suoliston kuntoa parantaa muun muassa maitohappobakteereilla.
  9. Juo vettä 1,5-2 litraa päivässä ja pidät mielen ja kehon virkeänä

 

Jos koet, että aivosi eivät tällä hetkellä ole huipputerässä, suosittelen myös tutustumaan muihin aivojen hyvinvointia parantaviin tapoihin, jotka mainitsin tekstin alussa.

Iloa ja terveyttä sinulle sekä aivoillesi!

<3:lla Essi

Essi Määttä

Essi Määttä

Hyvinvointibloggaaja at Suomivita
Hyvinvointivalmentaja, ruokakirjailija, reseptinikkari, entinen jääkiekkoilija ja nykyinen yrittäjä.

Kirjoitan Suomivitan blogiin vinkkejä ja tietoa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.
Intohimoina terveellinen ravinto, henkinen kasvu, liikunnan ilo ja luonto. 🙂

www.essimaatta.com
Essi Määttä

Kommentit