Sammuta kehon matala-asteinen tulehdus

Mikä on kehon matala-asteinen tulehdustila?

Matala-asteinen tulehdus tarkoittaa elimistössä olevaa kudosten tulehdustilaa. Nyt puhumme eri asiasta kuin urheiluvamman tai bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Tulehduksella on periaatteessa hyvä tarkoitus puolustaa kehoa, mutta joskus reaktio on liian pitkäkestoinen, jolloin keho alkaa tuottaa kemiallisia, tulehdusta edistäviä aineita. Esimerkiksi allergia, ruoka-aineyliherkkyys, atooppinen ihottuma, ärtynyt suoli ja ylipaino tarkoittaa myös tulehdustilaa. Matala-asteinen tulehdus voi sijaita esimerkiksi suoliston pinnalla tai verisuonissa.

Kehon matala-asteinen tulehdus voi lisätä väsymystä. Kuvan koala ei liity asiaan.

Mikä aiheuttaa tulehdusta?

Matala-asteinen tulehdustila on keholle tietenkin haitallista ja se voi olla yksi tekijä sille, että ihminen sairastuu esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksiin tai alzheimerin tautiin.

Stressi, univaje, tupakointi, liika alkoholin käyttö, liikunnan puute, liika ihonlainen rasva, korkeat verensokeri- ja insuliinitasot, vääränlaiset rasvat ruokavaliossa ja ravinneköyhä ruokavalio ovat osaltaan tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa matala-asteisen tulehdustilan syntymisen.

Hiljainen tulehdus voidaan mitata tulehdusarvoja mittaavalla herkällä CRP-testillä. Matala-asteista tulehdusta voi olla hankala itse huomata, sillä se voi jyllätä kehossa ilman selviä oireita, mutta esimerkiksi selittämätön väsymys voi johtua tulehduksesta kehossa.

Kalaöljyn sisältämät omega-3-rasvahapot hillitsevät kehon matala-asteista tulehdusta.

Miten hoitaa matala-asteista tulehdusta?

  • Suosi kuitupitoista ruokaa, kasviksia, paljon vihreää, marjoja, maitohappokäytettyjä ruokia sekä maitohappobakteereja
  • Suosi laadukkaita rasvoja, kuten rasvaista kalaa, kylmäpuristetut öljyt, kurpitsansiemeniä, pellavansiemenrouhetta, hampunsiemeniä ja ota käyttöön myös omega-3 kapselit
  • Nauti antioksidanttipitoista värikästä kasvisruokaa ja kokeile viherjauhetta, jos et saa syötyä tarpeeksi vihreitä kasviksia
  • Vältä sokeria, lisäaineita ja huonolaatuisia rasvoja
  • Nauti kurkumaa, inkivääriä ja vihreää teetä
  • Liikunta lisää verenkiertoa ja happea rasvasoluihin sekä lisää tulehdusta hillitseviä aineita
  • Hallitse stressiä ja laita uni kuntoon

<3: Essi

Essi Määttä

Hyvinvointibloggaaja at Suomivita
Hyvinvointivalmentaja, ruokakirjailija, reseptinikkari, entinen jääkiekkoilija ja nykyinen yrittäjä.

Kirjoitan Suomivitan blogiin vinkkejä ja tietoa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.
Intohimoina terveellinen ravinto, henkinen kasvu, liikunnan ilo ja luonto. 🙂

www.essimaatta.com
Essi Määttä

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *