Paljonko odottava äiti tarvitsee D-vitamiinia?

Paljonko odottava äiti tarvitsee D-vitamiinia?

Paljonko D-vitamiinia kannattaisi nauttia raskausaikana? Siinä jälleen yksi tärkeä kysymys, johon saat hyvin erilaisen vastauksen riippuen siitä, keneltä kysyt.

  • Suomalainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL pitää tiukasti kiinni vanhoista D-vitamiinisuosituksistaan, ja suosittaa raskaanaoleville ja imettäville äideille edelleen vain 10 µg suuruista D-vitamiinilisää vuodenajasta riippumatta. [1]
  • Sen sijaan esimerkiksi Kanadassa, joka sijaitsee Suomen kanssa samoilla leveyspiireillä ja missä auringosta saatava D-vitamiiniannos on samaa luokkaa kuin meillä, suositeltu raskausajan D-vitamiiniannos on viisinkertainen eli 50 µg päivässä. [2]
  • Useat lääkärijärjestöt sekä ansioituneet D-vitamiinitutkijat maailmanlaajuisesti suosittavat raskaanaoleville naisille Suomen suosituksiin nähden jopa kymmenkertaista eli 100 µg päivittäistä D-vitamiiniannosta

Viimeksimainittu 100 µg suositus perustuu mm tutkimuksiin, joissa 100 µg D-vitamiiniannoksen on todettu nostavan raskaanaolevan äidin elimistön D-vitamiinipitoisuuden riittävälle tasolle (>80nmol/l) pienempiä annoksia varmemmin. [3] Iso-Britanniassa toteutetussa tutkimuksessa taas todettiin, että raskauden ajan 100 µg D-vitamiiniannosta nauttineiden äitien riski keskenmenoon, raskausmyrkytykseen, raskausdiabetekseen ja infektioihin oli peräti 50% pienempi kuin niillä äideillä, jotka nauttivat vain 10 µg D-vitamiiniannosta. [4]

(Vastaavia tutkimuksia löytyy maailmalta pilvin pimein, ja mikäli aihe kiinnostaa, englanninkielinen googlehaku hakusanoilla “Vitamin D pregnancy study” auttaa valottamaan aihetta lisää. Muistathan aina lähdekritiikin!)

On kuitenkin tärkeää muistaa, että olivat suositukset mitä hyvänsä, oikea vastaus kysymykseen riittävästä raskausajan D-vitamiiniannoksesta kiteytyy näin: D-vitamiiniannoksesi on riittävän suuruinen silloin, kun elimistösi saavuttaa sillä yleisterveyden kannalta optimaalisen, luonnollisen D-vitamiinitason 80-150 nmol/l.

Suurimmalla osalla aikuisista yli 80 nmol/l D-vitamiinitasoihin pääsy edellyttää 50-100 µg päivittäistä D-vitamiiniannosta. Osalle saattaa riittää pienempikin määrä (jos on esimerkiksi pienikokoinen ja vaikkapa harrastaa paljon etelänlomia) kun taas osalle optimaalisiin lukemiin pääsy vaatii jopa reilusti yli 100 µg D-vitamiiniannoksia (jos on esimerkiksi ylipainoa ja suojaa ihonsa aina auringolta tai käyttää D-vitamiinin imeytymistä haittaavia lääkkeitä, kuten statiineita.).

D-vitamiinin puutos raskausaikana vaikuttaa lapseen

D-vitamiinin tärkeys lapsen kehitykselle on tiedostettu jo useiden vuosikymmenten ajan. Odottavan äidin D-vitamiinin saannin vaikutuksesta lapseen on myös tehty runsaasti tutkimuksia. D-vitamiinin puutos raskausaikana saattaa vaikuttaa ainakin seuraavilla tavoilla:

  • Haittaa lasten kielellistä kehitystä yli 10 vuoden ikään asti
  • Haittaa lasten keuhkojen kehitystä ainakin 6. ikävuoteen asti
  • Heikentää lapsen kognitiivisia (eli tieto-taito)toimintoja 5–10 vuoden iässä
  • Haittaa myös lapsen luuston lujittumista
  • Liittyy riskiin synnyttää alipainoinen lapsi
  • Alentaa lapsen immuunivasteen kehittymistä
  • Altistaa lapsen autoimmuunisairauksille, kuten MS-taudille

D-vitamiinin puutos tarkoittaa yllä lueteltujen tutkimustulosten [5] [6] [7] [8] yhteydessä elimistön D-vitamiinitasoja (S-D-25), jotka ovat alle 50 nmol/l. Suositeltava, optimaalinen taso on 80-150 nmol/l.

D-vitamiini on rasvaliukoista, joten se imeytyy parhaiten öljykapselista. 

Älä usko suomalaisiin D-vitamiinisuosituksiin

Suomalainen raskausajan 10 µg D-vitamiinisuositus on auttamatta liian alhainen. Esimerkiksi Viljakainen H ym. [9] tutki vuonna 2010 suomalaisia odottavia äitejä ja heidän vastasyntyneitä lapsiaan. Äidit saivat hyvin D­-vitamiinia suomalaisiin suosituksiin nähden, keskimäärin 14,3 μg/vrk eli melkein puolet enemmän kuin virallisesti suositellaan. Tästä huolimatta äideistä 71 prosentilla ja vastasyntyneistä lapsista 15 prosentilla oli D-­vitamiinin puutos.

D-vitamiinitasojen mittaus laboratoriossa kannattaa

Omia D-vitamiinitasojaan on mahdotonta tietää tarkasti, ellei niitä mittauta laboratoriossa.

Mittaukseen pääsee ilman lääkärin lähetettä, ja tutkimuksen hinta vaihtelee 25-60 € välillä. Se on pieni hinta sen varmistamisesta, ettei tietämättömyyttään tule altistaneeksi itseään ja lastaan haitalliselle D-vitamiinipuutokselle.

50 µg – 100 µg /pvä: Turvallista ja tehokasta myös raskausaikana

Yleisohjeena suosittelen odottaville ja imettäville äideille turvallista mutta tehokasta 50 µg – 100 µg päivittäistä D-vitamiiniannosta. 

Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA on todennut, että 100 µg päivittäinen D-vitamiiniannos on turvallista kaikille yli 11-vuotiaille, myös odottaville ja imettäville äideille. EFSA kertoo tiedonannossaan, että tutkimuksissa ei ole havaittu haittoja edes 250 µg päiväannoksilla. [10] D-vitamiinia on kuitenkin turha nauttia enempää, kuin mitä optimaalisiin D-vitamiinitasoihin pääsemiseksi edellytetään.

 

Lähteet

  1. Valtion ravitsemusneuvottelukunta: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.
  2. Position statement: Vitamin D supplementation: recommendations for Canadian infants and mothers. Päivitetty 30.1.2015. www.cps.ca
  3. Vitamin D Supplementation during Pregnancy: Double Blind, Randomized Clinical Trial of Safety and Effectiveness (linkki)
  4. Vitamin D Supplementation during Pregnancy: Double Blind, Randomized Clinical Trial of Safety and Effectiveness (linkki)
  5. Low vitamin D affects children even before birth. The West Australian (linkki)
  6. Hart PH, Lucas RM, Walsh JP, etl a. Vitamin d in fetal development: findings from a birth cohort study. Pediatrics. 2015 (linkki)
  7. Suboptimal maternal vitamin D status and low education level as determinants of small-for-gestational-age birth weight. (linkki)
  8. Vitamin D Status During Pregnancy and Risk of Multiple Sclerosis in Offspring of Women in the Finnish Maternity Cohort (linkki)
  9. Viljakainen H, Saarnio E, Hytinantti T ym. Maternal vitamin D status determines bone variables in the newborn. Journal of Clinical Endocrinology and metabolism 2010:95;1749­57.
  10. EFSA: Scientific Opinion on the Tolerable Upper Intake Level of vitamin D (linkki)
Eija

Eija

Toimitusjohtaja at SuomiVita Oy
Terveyteen ja hyvinvointiin intohimoisesti suhtautuva Eija on toinen SuomiVitan perustajista. Lempiharrastuksiin kuuluvat lukeminen ja uuden oppiminen, metsässä samoilu, sienestys, kikkailu ja kokkailu sekä kaikenlainen syvällinen ja vähemmän syvällinen tuumailu.
Eija

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *