6 syytä käyttää D-vitamiinia kesällä

1. Auringosta saa D-vitamiinia vain keskipäivällä

Suomessa auringon UV-säteily käynnistää iholla D-vitamiinisynteesin vain parin kuukauden ajan juhannuksesta elokuun loppuun, ja silloinkin vain keskipäivän tienoilla. Jos nautit auringosta vain aamulla tai iltapäivällä, jäät kokonaan paitsi auringon D-vitamiinista.

2. Peität ihosi vaatteilla

Paras tapa suojautua auringon poltteelta on pitkähihaiset vaatteet. Vaatteet kuitenkin estävät D-vitamiinin tuotannon iholla.

3. Tiedostat auringonoton haitat

D-vitamiinin saannin kannalta auringosta kannattaa nauttia keskipäivällä, mutta se kannattaa tehdä maltillisesti ja altistamalla paljaat jalat ja käsivarret auringolle vain 10-20 minuuttia kerrallaan. Runsas auringonotto vanhentaa ihoa, aiheuttaa epäesteettisiä pigmenttihäiriöitä sekä ryppyjä ja lisää ihosyövän riskiä. Varjossa oleilu on terveyden kannalta parempi valinta, mutta samalla jäät paitsi auringon D-vitamiinista.

4. Käytät aurinkovoidetta

Oletko aurinkovoiteiden käyttäjä? Hyvä niin, sillä UVB-säteet vanhentavat ihoa ja altistavat ihosyövälle. Jo 8-suojakerroin estää kuitenkin D-vitamiinin muodostuksen iholla.

5. Sää on pilvinen

Pilvisellä säällä UV-indeksi jää niin matalaksi, ettei D-vitamiinia synny iholla. Sateisen ja pilvisen kesän jälkeen D-vitamiinitasot voivat olla yhtä alhaiset, kuin pimeän talven jäljiltä.

6. Viihdyt kesällä sisätiloissa

Viihdytkö kesälläkin mieluummin viileissä sisätiloissa tai joudutko tekemään töitä toimistossa koko kesän? Älä jätä D-vitamiinin saantia sattuman varaan. Etenkin lapsille ja ikääntyneille suositellaan ympärivuotista D-vitamiinilisää. Kaikille ikäryhmille vauvasta vaariin suositellaan kuitenkin D-vitamiinilisää ympäri vuoden, mikäli auringon hyödyntäminen jää heikoksi.

Eija

Toimitusjohtaja at SuomiVita Oy
Terveyteen ja hyvinvointiin intohimoisesti suhtautuva Eija on toinen SuomiVitan perustajista. Lempiharrastuksiin kuuluvat lukeminen ja uuden oppiminen, metsässä samoilu, sienestys, kikkailu ja kokkailu sekä kaikenlainen syvällinen ja vähemmän syvällinen tuumailu.
Eija

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *