Tupakoinnin lopettamisen hyödyt

Vuoden vaihteessa moni sauhuttelija päättää lopettaa tupakoinnin, tai ainakin vähentää. Päätöksen tekeminen ja tupakoinnin lopettaminen ei ole välttämättä kovin helppoa – siksipä listasin alle muutamia tupakoinnin lopettamiseen kannustavia faktoja!

 

1. Tupakoinnin lopettamisen hyödyt alkavat näkymään heti!

Huomaat tupakoinnin lopettamisen hyödyt jo ensimmäisenä päivänä. Hyödyt kertaantuvat, mitä kauemmin pysyt savuttomana. Katso, mitä kehossasi tapahtuu, kun lopetat tupakoinnin:

 

20 minuutin kuluttua: Verenpaineesi ja sykkeesi palaavat normaaliksi.

Kahdeksan tunnin kuluttua: Veren happipitoisuus palaa normaaliksi, ja nikotiini- ja hiilimonoksidipitoisuudet vähenevät yli puolella.

24 tunnin kuluttua: Myrkyllinen hiilimonoksidi on poistunut elimistöstäsi. Keuhkosi alkavat poistaa limaa, ja muita tupakan myrkkyjä ja jäämiä.

Kahden päivän kuluttua: Nikotiini on poistunut kehostasi kokonaan. Maku- ja hajuaistisi parantuvat.

3-4 päivän kuluttua: Hengittäminen helpottuu, kun keuhkoputkesi alkavat rentoutua. Huomaat energiatasojesi parantuneen.

2–10 viikon kuluttua: Kävely ja juokseminen tuntuvat kevyemmältä, koska verenkiertosi paranee kauttaaltaan elimistössäsi.

5 vuoden kuluttua: Sydänkohtauksen riski on vähentynyt noin puolella verrattuna tupakoitsijan riskiin.

10 vuoden kuluttua: Keuhkosyövän riski on vähentynyt noin puolella verrattuna tupakoitsijan riskiin.

15 vuoden kuluttua: Sydänsairauksien riski on lähes sama kuin henkilöllä, joka ei ole koskaan tupakoinut!

Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, riittävä liikunta sekä terveet elämäntavat ovat hyvinvoinnin tärkeimpiä kulmakiviä.

2. Masennusriskisi laskee huomattavasti, kun lopetat tupakoinnin

Pitkällä aikavälillä tupakointi lisää masennukseen sairastumisen riskiä merkittävästi. Tupakoitsijan ahdistuksen ja masennuksen riski on jopa 70 % suurempi tupakoimattoman riskiin verrattuna! (Lähde)

Tupakointi pahentaa masennuksen ja ahdistuksen lisäksi monia muitakin psyykkisiä ongelmia, kuten univaikeuksia, impulssikontrollin häiriöitä ja psykooseja. Tupakointi moninkertaistaa todennäköisyyden sairastua mielenterveyshäiriöihin jo muutaman vuoden kuluessa tupakoinnin aloittamisesta.

Tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa monelle aluksi vieroitusoireiden muodossa stressin ja ahdistuksen tunteita, mutta on hyvä muistaa, että se on vain väliaikaista.

 

3. Tupakointi on yksi “parhaita” tapoja tuhota terveytesi – Savuttomana pysyt huomattavasti todennäköisemmin terveenä!

Tupakointi lisää mm. keuhkösyövän riskin 12-kertaiseksi verrattuna savuttomaan väestöön. Lisäksi tupakka lisää merkittävästi riskiä sairastua:

  • Suun, ruokatorven, mahalaukun, virtsarakon, munuaisten, haiman ja kohdunkaulan syöpään
  • Leukemiaan
  • Sydäninfarktiin
  • Mahahaavaan
  • Aivoverenkierron häiriöihin
  • Keuhkoahtaumatautiin
  • Diabetekseen

Lapsilla tupakansavulle altistuminen aiheuttaa astmaa. Äidin tupakointi lisää imeväisellä kätkytkuoleman vaaraa.

Savuttomana olet vähemmän sairaslomalla

Laajojen tutkimusten mukaan savuttomilla on myös huomattavasti vähemmän sairaspoissaoloja kuin tupakoivilla työkavereillaan. Ero on merkittävä: Tupakoija on keskimäärin 7,7 päivää enemmän vuodessa sairaslomalla kuin savuton verrokkinsa! (Lähde)

Kohonnut diabetesriski kannattaa ottaa tosissaan

Tupakointi lisää riskiä sairastua diabetekseen. Lisäksi diabeetikon kohdalla tupakointi vaikeuttaa diabeteksen oireiden hallintaa ja lisää merkittävästi diabeetikon riskiä menettää näkönsä, saada sydäntauti, munuaissairaus tai hermostovaurioita. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa siis aivan erityisesti silloin, jos olet diabeetikko.

4. Ovatko silmäsi ja näkökykysi sinulle tärkeitä asioita? Siinä tapauksessa, lopeta tupakointi heti!

Tupakointi on yksi pahimpia asioita, mitä voit tehdä silmillesi. Pitkäaikainen tupakointi heikentää silmän verisuonten herkkyyttä. Tupakoijien silmissä kehittyy usein näkökykyä heikentäviä patologisia muutoksia, kuten harmaakaihia, glaukoomaa ja muita silmien terveyteen vaikuttavia sairauksia. Tupakoijan riski edellämainittuihin on tupakoimattomiin verrattuna moninkertainen.

 

5. Pysyt kauniina ja komeana kaiken ikää

Tupakointi vähentää ihon elastisuutta ja aiheuttaa ryppyjä. Toisin sanoen, tupakointi saa sinut näyttämään vanhemmalta! Tuhkakupilta löyhkäävä hengitys ja keltaiset hampaat eivät niinikää tee kenestäkään ainakaan viehättävämpää. Entä harmaa ja kalpea iho ja punoittavat silmät? Ei kiitos! Savuttomuus on paljon viehättävämpää.

Tupakointi vahingoittaa mm. silmiäsi, ihoasi ja hampaitasi. Tupakoinnin lopettaminen tekee ihmeitä silmiesi kirkkaudelle, ihosi heleydelle ja valkaisee purukalustosi kauniimmiksi.

6. Lopuksi: Säästät selvää rahaa!

Tupakoitsija kuluttaa savukkeisiin keskimäärin 100 – 200 euroa kuukaudessa eli 1200 – 2400 € vuodessa! Mieti, mitä kaikkea voisit tällä summalla tehdä!

 

Savutonta ja hyvinvoinnintäyteistä Uutta Vuotta 2018 sinulle, SuomiVitan Blogin lukija!

Eija

Toimitusjohtaja at SuomiVita Oy
Terveyteen ja hyvinvointiin intohimoisesti suhtautuva Eija on toinen SuomiVitan perustajista. Lempiharrastuksiin kuuluvat lukeminen ja uuden oppiminen, metsässä samoilu, sienestys, kikkailu ja kokkailu sekä kaikenlainen syvällinen ja vähemmän syvällinen tuumailu.
Eija

Kommentit