Milloin ravintolisät kannattaa nauttia?

Minulta kysytään usein milloin, miksi ja mihin aikaan kannattaa syödä ravintolisiä. Suosittelen syömään ravintolisiä silloin, kun keho kaipaa elämäntilanteen vuoksi tarkempaa ruokavaliota ja ravinteita. Tällainen elämäntilanne voi siis olla esim. raskaus, stressi, painonpudotus, sairastelukierre, huono suoliston kunto, eri vuodenajat, matkustaminen, raskas elämänvaihe tai kova urheilu, jolloin keho tarvitsee tai kuluttaa enemmän ravintoaineita, kun tavallisesti. Ei ole ihan sama mihin ajankohtaan napsii vitamiineja, sillä osa vitamiineista kannattaa ottaa aamuisin ja osa iltaisin niiden imeytymisen tai muiden vaikutusten vuoksi.

Mihin aikaan eri ravintolisiä olisi hyvä ottaa?

Maitohappobakteerit

Maitohappobakteerit otetaan mieluiten tyhjään vatsaan illalla, jos vain mahdollista. Näin maitohappobakteerit pääsevät parhaiten vaikuttamaan yöaikaan, kun suolisto lepää. Jos maitohappobakteerin syöminen illalla tyhjään vatsaan ei onnistu, ei hätää, suurin osa bakteereista löytää tiensä silti vaikutusalueelleen ohutsuolen loppuosaan ja paksusuoleen saakka.

SuomiVitan maitohappobakteereja on hyvä syödä esimerkiksi antibioottikuurin aikana ja sen jälkeen turvaamaan suoliston kunto ja hyvinvointi. Muita hyviä ajankohtia maitohappobakteerien syönnille on suoliston huono kunto, matkustelu, sairauskierre, raskaus ja stressi.

D-vitamiini

D-vitamiini on hyvä ottaa aamiaisen yhteydessä, sillä D-vitamiini voi vaikuttaa heikentävästi melatoniin eritykseen. Melatoniini on nukahtamishormoni, joka auttaa nukkumaan paremmin ja aktivoituu iltaisin.

Jos haluaa D-vitamiinin imeytyvän nopeammin, pilleri kannattaa ottaa ruokailun yhteydessä. Kun suolessa ruuansulatussysteemit alkavat toimia, rasvaliukoiset vitamiinit imeytyvät samalla hyvin.

Jokaisen Suomessa asuvan on hyvä syödä D-vitamiinia ainakin syksystä kevääseen, jolloin auringon valo on liian heikkoa D-vitamiinin muodostumiseen iholla.

Monivitamiini

Suomivitan monivitamiini kannattaa ottaa aamuisin aamupalan yhteydessä, sillä osalla vitamiineista saattaa olla piristävä vaikutus. Esimerkkinä C-vitamiini ja D-vitamiini.

Kaikki monivitamiinivalmisteet, joissa on sekä vesi- että rasvaliukoisia vitamiineja, kannattaa ottaa ruuan yhteydessä. Rasvaliukoisia vitamiineja ovat A, D, E ja K. Muut ovat vesiliukoisia. Kun rasvaliukoisen vitamiinin ottaa ennen puolta­päivää, se pääsee saman tien elimistön käyttöön.

Osa herkkävatsaisista voi kärsiä huonosta olosta, jos monivitamiinin nauttii tyhjään vatsaan. Myös sen takia vitamiinipilleri kannattaa nauttia ruuan yhteydessä.

Syitä käyttää monivitamiinia voi olla vaikka painonpudotus ja moniruoka-aineallergia, jolloin ei välttämättä saa kaikkia ravinteita ruokavaliosta. Myös raskaus, stressi ja kova urheilu, jolloin keho kuluttaa enemmän ravinteita kuin normaalisti ovat tilanteita, jolloin kannattaa varmistua riittävästä vitamiinien ja hivenaineiden saannista.

Omega-3

Kalaöljyvalmisteet imeytyvät paremmin, kun ne nautitaan samanaikaisesti rasvaa sisältävän ruuan kanssa, esimerkiksi vaikka aamupalalla ja lounaalla.

Voit ottaa SuomiVitan omega-3 kapselin samaan aikaan D-vitamiinin sekä monivitamiinin kanssa ruokailun yhteydessä. Lasillinen vettä varmistaa sen, että valmisteet pääsevät mahalaukusta suhteellisen nopeasti suoleen, mistä ne alkavat imeytyä.

Kalaöljyn sisältämät EPA ja DHA -nimiset omega-3-rasvahapot edistävät sydämen ja aivojen terveyttä sekä auttavat ylläpitämään silmien hyvinvointia.

Tarvitsetko sinä ravintolisiä?

Jos syöt säännöllisesti ravitsemussuositusten mukaisesti (vähintään 500 g kasviksia päivässä, rasvaista kalaa vähintään 2-3 kertaa viikossa, n. 30 g pähkinöitä ja siemeniä päivittäin jne), olet omassa elämässäsi pirteä, hyvinvoiva, suolisto toimii hyvin ja elämäsi on tasapainoissa, ei D-vitamiinilisän lisäksi välttämättä tarvita muita ravintolisiä. Nyt käsi sydämelle: millä tolalla oma ruokavalio ihan oikeasti on? Lisäksi moni meistä kärsii esimerkiksi stressistä. Eri vitamiinien ja hivenaineiden imeytymisessä ja varastoinnissa on myös geneettisesti eroja. Kehon vitamiinitasoja voi toki mittauttaa, jos ei ole ihan varma asiasta, onko juuri sinun kannattavaa syödä lisäravinteita.

Ravintolisiä on turvallista nauttia myös ns. varmuuden vuoksi varmistuakseen riittävästä ravinteiden saannista, kunhan muistaa noudattaa pakkauksen annosteluohjetta ja pitää mielessä, ettei ravintolisä korvaa monipuolista ja terveellistä ravintoa. Jos sinulla on käytössä lääkitys tai sinulla on sairauksia, kannattaa asiasta keskustella kuitenkin ensin lääkärin kanssa.

 

Energistä ja hyvinvoivaa kevään alkua! 😊

-Essi

Essi Määttä

Essi Määttä

Hyvinvointibloggaaja at Suomivita
Hyvinvointivalmentaja, ruokakirjailija, reseptinikkari, entinen jääkiekkoilija ja nykyinen yrittäjä.

Kirjoitan Suomivitan blogiin vinkkejä ja tietoa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.
Intohimoina terveellinen ravinto, henkinen kasvu, liikunnan ilo ja luonto. 🙂

www.essimaatta.com
Essi Määttä

Kommentit