Kahdeksan tapaa lisätä onnellisuutta ja hyvinvointia

Kun ihminen tekee itselleen merkityksellisiä asioita, hän kukoistaa. Tunne oman elämän merkityksellisyydestä on osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Siihen liittyy omien kiinnostuksen kohteiden löytäminen, arvojen tunnistaminen ja niiden mukaan eläminen. Myös itsetunto, optimismi ja kyky toipua vastoinkäymisistä tukevat kukoistamista ja kokemusta asioiden merkityksellisyydestä.

Japanissa sijaitsevan Okinawan saarella asuu pitkäikäistä ja nuorekasta sakkia. Heidän pitkän iän ja energisyyden salaisuus on Ikigai. Ikigai tarkoittaa elämisen iloa ja merkityksellistä elämää. Sana ”iki” merkitsee elämää ja ”gai” tarkoittaa omien odotusten ja toiveiden toteutumista. Oman Ikigain löytäminen ja sen tavoitteleminen luo terveyttä ja menestystä.

Meillä siis jokaisella, ihan jokaisella on oma ikigai, mutta sen löytäminen voi joskus vaatia hieman aikaa ja kärsivällisyyttä. Ikigai on syy nousta aamulla sängystä vanhanakin. Jos luovut rakastamistasi asioista, elämäntarkoitus ja ilo katoavat.

 

Vinkkejä lisäämään hyvinvointiasi ja onnellisuutta:

  1. Löydä oma ikigaisi:

Jokaisessa meissä on oma intohimo, joka tuo merkitystä elämääsi ja kannustaa sinua työskentelemään tavoitteidesi eteen. Jos et ole vielä löytänyt omaa syytäsi olemassaoloon, omaa ikigaitasi, etsi se. Koskaan ei ole liian myöhäistä saada elämälle tarkoitus. Mene sitä kohti joka sinusta itsestäsi tuntuu oikealta, sillä elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi epätyydyttävässä elämässä. Loppupeleissä sitä katuu eniten sitä, että ei edes yrittänyt kuin sitä, että yritti.

2. Tee asioita, jotka tuovat sinulle iloa

Pidä itsesi toimeliaana ja tee asioita, jotka koet kiinnostaviksi ja tärkeiksi. Pyri rakentamaan elämäsi ilman, että sinun pitäisi kokoajan viettää ”lomaa” arjestasi.

  1. Vaali sosiaalista verkostoasi

Hyvillä sosiaalisilla suhteilla lisäät positiivisia vaikutuksia elämääsi. Kun olet yhteydessä muihin ihmisiin, mielialasi kohenee ja saat energiaa muista ihmistä. Vaali siis ihmissuhteitasi, jotka tuottavat sinulle hyvää oloa ja iloa. Hyvät ihmissuhteet ovat vastavuoroisia, joten muista myös antaa iloa ja hyvää oloa toisillekin.

  1. Syö terveellisesti

Panosta terveelliseen ja monipuoliseen ruokailuun sekä jätä herkut minimiin. Okinawan saarelaiset syövät mahansa vain 80% täyteen välttääkseen ähkyä eivätkä syö juuri koskaan sokeria.  Jo sokerin pois/ minimiin jättämisellä lisäät energisyyttä ja parannat yöunia.

  1. Ajattele positiivisesti ja elä hetkessä

Harjoittele elämään tässä ja nyt sekä kehitä läsnäolontaitoja. Mielemme voi pyrkiä ajattelemaan menneitä tai tulevaa, mutta tässä hetkessä sinulla on kaikki hyvin. Keskity siis niihin asioihin, jotka ovat hyvin ja joihin voit vaikuttaa.

  1. Harrasta aktiivisuutta

Suosi aktiivisuutta arjessasi. Välttämättä sinun ei tarvitse erikseen mennä kuntosalille vaan voit myös lisätä arkeesi lisää aktiivisuutta vaikka kolaamalla lumesta pihasi, kävelemällä kauppaan, pyöräillen töihin ja hoitaen puutarhaasi.  Okinawan saarelaiset suosivat myös venyttelyä ja nivelten liikettä esim. taijilla tai joogalla.

  1. Älä kiirehdi ja nuku riittävästi

Unohda hötkyily ja tyhjennä kalenterisi turhasta. Keskity vain siihen, joka tässä elämäntilanteessasi on mahdollista ja sinulle kaikkein tärkeintä.

Varaa aikaa levolla ja palautumiselle. Kun olet energinen, niin jaksat keskittyä kaikkeen sinulle merkittävään. Kaikkein tärkeintä on panostaa laadukkaaseen yöuneen. Tämän jälkeen jaksat keskittyä pitämään myös muista asioista huolta.

  1. Kiitä ja ole kiitollinen

Mieti joka päivä iltaisin ennen nukkumaan menoa, mistä olet kiitollinen? Voit aloittaa ”pienistäkin” asioista vaikka siitä, että saat elää ja hengittää.  Keskittymällä kiitollisuuteen tuo se lisää kiitollisuutta sinulle. Kokeile! 😊

 

Kysymykset kartoittamaan Ikigaitasi

Näiden kysymysten kautta voit lähteä myös etsimään omaa merkityksellistä tapaa elää tai omaa elämäntehtävääsi.  Kysymysten avulla tulet tietoiseksi omista parhaimmista puolistasi, intohimoistasi ja asioista, joista nautit. Näitä asioita sinun olisi hyvä tehdä myös päivittäin arjessasi.

1. Elämäsi tärkeimmät arvot?
2. Mistä asioista nautit?
3. Mitkä ovat intohimojasi? Jotain sellaista, jossa tunnet olevasi
elementissäsi.
4. Jos rahaa ei olisi olemassa ja saisit päättää kaikista maailman
vaihtoehdoista, niin mitä tekisit?
5. Missä sinä olet hyvä?
6. Mitkä ovat sinun lahjasi maailmalle?
7. Minkä tekemisen kautta voit palvella muita?
8. Mitä maailma tarvitsee juuri nyt?
9. Jos katsot ylläolevia vastauksia, niin mistä osaamisesta ihmiset voisivat
maksaa kyseiselle henkilölle?
10. Jos katsot ylläolevia vastauksia, niin mikä olisi tämänlaisen henkilön
elämäntehtävä?
11. Mikä estää sinua toteuttamasta elämäntehtävääsi? Ja jos jokin estää, niin
voisitko kuitenkin jollain muulla tavalla tai pienemässä mittakaavassa
toteuttaa tuota tehtävääsi?

 

Iloa ja merkityksellistä elämää.

<3: Essi

Essi Määttä

Hyvinvointibloggaaja at Suomivita
Hyvinvointivalmentaja, ruokakirjailija, reseptinikkari, entinen jääkiekkoilija ja nykyinen yrittäjä.

Kirjoitan Suomivitan blogiin vinkkejä ja tietoa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.
Intohimoina terveellinen ravinto, henkinen kasvu, liikunnan ilo ja luonto. 🙂

www.essimaatta.com
Essi Määttä

Kommentit