E-vitamiini

E-vitamiini toimii elimistössä C-vitamiinin tapaan antioksidanttina, edistäen solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Uudet ruokatottumuksiin keskittyneet tutkimukset ovat osoittaneet, että syömme E-vitamiinia vähemmän kuin terveysviranomaiset suosittelevat.

 

E-vitamiini ravinnossa

E-vitamiinia löytyy etenkin värikkäistä hedelmistä ja kasviksista, esimerkiksi paprikasta ja vihreistä lehtivihanneksista. Muita hyviä lähteitä ovat mm. auringonkukan siemenet, mantelit, sekä rypsiöljy.

Saantisuositus

Minimisaantisuositus naisilla on 8 mg / vrk ja miehillä 10 mg / vrk. Esimerkiksi raskaus ja imetys nostavat E-vitamiinin tarvetta. Tutkimusten mukaan suomalaiset saavat ravinnosta liian vähän E-vitamiinia, mutta saanti on helppoa turvata ravintolisän avulla.

Yliannostus on harvinaista

E-vitamiini ei ole kovin myrkyllinen ja elimistömme voi sietää sitä jopa tuhatkertaisesti saantisuositukseen nähden, 800 mg päivässä. Näin suurista annoksista ei toki saada merkittävää terveyshyötyä, joten kannattaa pysyä kohtuullisissa saantimäärissä.

SuomiVita monivitamiini

SuomiVitan monivitamiini sisältää E-vitamiinia 20 mg, joka vastaa 168 % päivittäisen saannin vertailuarvosta.

Tutustu ja tilaa!
» SuomiVita Monivitamiini + Maitohappobakteeri