C-vitamiini

C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini ja tehokas antioksidantti, joka tunnetaan parhaiten sen vastustuskykyä tukevasta vaikutuksesta. Kyseinen vitamiini tunnetaan myös nimeltä askorbiinihappo.

Tehokas antioksidanttivaikutus

C-vitamiini on antioksidantti, joka edistää solujen suojaamista elimistöä kuluttavalta ja vanheltavalta hapettumisstressiltä. Hapettumisstressi johtuu reaktiivisistä happiyhdisteistä. Reaktiiviset happiyhdisteitä syntyy jatkuvasti elimistömme aineenvaihdunnan sivutuotteena. Reaktiiviset happiyhdisteet vahingoittavat kehon soluja.

Tukee vastustuskykyä

C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Kyseistä vitamiinia tarvitaan normaalia enemmän erityisesti rasittavan liikuntasuorituksen jälkeen. Jos harrastat paljon liikuntaa, olisi suositeltavaa nauttia C-vitamiinia 200 mg päivässä normaalin suositeltavan päiväsaannin lisäksi.

Kollageenin muodostus eli ihon, luiden, hampaiden, rustojen ja verisuonten toiminta

C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista. Ihmisen elimistössä kollageenia on mm. ihossa, luissa, hampaissa, rustoissa ja verisuonissa.

Väsyttääkö?

C-vitamiini auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta. Mikäli kärsit väsymyksestä tai uupumuksesta, kokeile lisätä ruokavalioosi tätä piristävää luonnon täsmäasetta uupumusta vastaan.

Edistää raudan imeytymistä

C-vitamiini edistää raudan imeytymistä elimistössämme. Siksi esimerkiksi rautatabletit suositellaan nautittavaksi esimerkiksi appelsiinimehulasillisen tai muun askorbiinihappoa sisältävän ruuan kanssa.

Muita terveysvaikutuksia:

  • Edistää normaaleja psykologisia toimintoja
  • Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • Edistää hermoston normaalia toimintaa

Tarve

Suomalaisten saantisuositusten mukaan aikuisen tulisi saada C-vitamiinia vähintään 75 mg vuorokaudessa. Todellisuudessa tarve voi olla suurempi, etenkin mikäli olet raskaana, tupakoit, laihdutat, harrastat urheilua, sairastat, olet toipilaana tai kärsit stressistä.

C-vitamiinia voi myös ostaa reseptivapaasti aina 1 g:n annokseen asti. On kuitenkin hyvä muistaa, että keho pystyy käyttämään maksimissaan noin 500 mg C-vitamiinia kerralla; ylimäärä pilkkoutuu suolessa ja poistuu elimistöstä hyödyntämättömänä.

Yliannostus on harvinaista

C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, mikä tarkoittaa sitä, ettei se keräänny elimistöön. Tämän vuoksi C-vitamiinin yliannostus tai liikasaanti on erittäin epätodennäköistä.

SuomiVita monivitamiini

SuomiVitan monivitamiini sisältää C-vitamiinia 120 mg, joka vastaa 150 % päivittäisen saannin vertailuarvosta.

Tutustu ja tilaa!
» SuomiVita Monivitamiini + Maitohappobakteeri

SuomiVitan Monivitamiinivalmisteen sisältämä C-vitamiini auttaa ylläpitämään hyvää vastustuskykyä yhdessä tuotteen muiden vitamiinien kanssa. Lue, millaisia kokemuksia asiakkaillamme on tuotteista!

Satu
Tampere
32 vuotta
Ohjaaja

Olen tilannut SuomiVitan vitamiineja n. viisi vuotta. Syön joka päivä Monivitamiineja ja Maitohappobakteereja. Sairastin tätä ennen usein pikkuflunssia, mutta vitamiinien avulla olen saanut hyvän vastustuskyvyn ja esimerkiksi tänä talvena en ole sairastanut kertaakaan. Nämä vitamiinit antavat elinvoimaa ja energisyyttä niin, että olen ihmetellyt!