Suolisto kuntoon antibioottikuurin jälkeen

Vihdoin pääsen aloittamaan yhteistyön Suomivitan kanssa. Olen siis Essi, hyvinvointivalmentaja ja Suomivitan uusi bloggaaja.

Tulen kirjoittamaan tähän blogiin vinkkejä hyvinvointiin kokonaisvaltaisella tatsilla. Omia intohimojani ovat terveellinen ravinto, luonto, henkinen hyvinvointi ja liikunta. Olen toiminut hyvinvointialalla 10 vuotta ja edelleenkin olen yhtä innoissani siitä miten ihmisen hyvinvointia voi parantaa luonnollisin menetelmin.

Pääset tutustumaan minuun lisää täältä: www.essimaatta.com

Olin alkuvuodesta leikkauksessa, josta palautuminen ei sujunut ihan ilman komplikaatioita ja sain jälkiseurauksena tulehduksen vatsan seudulle. Tulehdusta hoidettiin kahdella eri antibiootilla, jota söin 9 tablettia päivässä! Aivan järjetön satsi ja tähän määrään, kun lisää vielä erilaiset kipulääkkeet joita jouduin käyttämään, niin suolistoni bakteerikanta on saanut kovan kolauksen. Vaikka antibioottikuurit ovat yleensä hyvinkin aiheellisia, tuhoavat ne samalla myös osan suoliston omista hyvistä bakteereista. Bakteerikannan takaisin rakentaminen voi kestää jopa parikin vuotta.

Mitä suolistobakteerit ovat ja miten ne vaikuttavat hyvinvointiimme?

Hyvinvoivan aikuisen suolistossa asuu 10 triljoonaa bakteeria eli melkein 1,5- 2 kiloa. Hyvät bakteerit pitävät huolta meidän ruuansulatuksesta, ravinnon imeytymisestä ja suolen limakalvon toiminnasta. Jos bakteerikannassa tapahtuu muutoksia esimerkiksi antibioottikuurin, lääkehoidon, kovan stressin, huonon ruokavalion takia, aiheuttaa tämä monenlaisia ongelmia kehossa.

Suoliston bakteerit vaikuttavat suoraan meidän aivoihimme mm. mielialaan, ahdistuneisuuteen, tunnetiloihin, muistiin, oppimiseen, vastustuskykyyn, ruokahaluun ja kylläisyyteen.

Suolisto vaikuttaa suoraan immuunijärjestelmään ja hormonien toimintaan, jotka kommunikoivat aivojen kanssa. Suoliston toiminta vaikuttaa aivojen kiertäjähermoon, jonka kautta viestejä välittyy aivoihin. Tiesitkö, että vaikka masennus voi johtua suolisto-ongelmista?

Erilaisia oireita johtuen suoliston huonosta kunnosta ovat turvotus ja kaasunmuodostus, ravinto-aineiden imeytymisongelmat, kivut kehossa, heikentynyt vastustuskyky, närästys, ylipaino, huono-olo, ihottuma, päänsärky, aivosumu, allergiat, reumaattiset- ja neurologiset ongelmat.

Suoliston hyvinvoinnin parantaminen

Olen säännöllisen epäsäännöllisesti syönyt Suomivitan maitohappobakteereja. Leikkauksen aikaan aloin taas syömään maitohappobakteereja tietoisen säännöllisesti ja antibioottikuurin jälkeen keskityin entistä tarkemmin hoitamaan suolistoani ruokavalion avulla.

Maitohappobakteerit ehkäisevätkin antibioottien aiheuttamaa ripulia ja ne kannattaa ottaa pari tuntia ennen tai jälkeen antibiootin. Maitohappobakteerivalmiste tuo myös takaisin osan antibioottikuurin tuhoamista hyvistä bakteereista.

Tässä muutamia vinkkejä suoliston hyvinvoinnin parantamiseksi

Korosta näitä ruokavaliossa:

  • Ota käyttöön laadukas maitohappobakteerivalmiste
  • Runsaasti erivärisiä kasviksia, jos vatsa on todella herkkä kannattaa kasvikset mieluiten höyryttää kuin syödä raakana
  • Syö helposti sulavia ruokia mm. sosekeittoja, smoothieita, muhennoksia
  • Lisää hapankaalia ruokavalioon
  • Lisää kuidun määrää ja tee tämä alkuun varovasti. Hyviä kuidun lähteitä ovat esimerkiksi: siemenet, pähkinät, psyllium, kauralese, hamppurouhe, pellavansiemenrouhe, kasvikset ja marjat
  • Hitaasti syöminen ja ruuan kunnollinen pureskeleminen
  • Veden juonti (ei ruuan yhteydessä)
  • Ruuansulatusentsyymien tai omenaviinietikan käyttö
  • Sokerittomat hapanmaitotuotteet (jos kehosi kestää hyvin maitotuotteita)
  • Luonnossa liikkuminen

Rajoita ja vähennä näiden käyttöä

  • Einekset
  • Kahvi
  • Punainen liha
  • Ruis ja vehnä (kokeile auttaako näiden viljojen rajoittaminen vatsaoireiden kanssa?)
  • Maitotuotteet (kokeile auttaako maidottomuus vatsaoireiden kanssa?)
  • Hiilihapotettu vesi
  • Sokerilliset tuotteet
  • Stressi ja kiire

 

Kärsitkö itse jostakin näistä suoliston ongelmista? 🙂

Essi Määttä

Hyvinvointibloggaaja at Suomivita
Hyvinvointivalmentaja, ruokakirjailija, reseptinikkari, entinen jääkiekkoilija ja nykyinen yrittäjä.

Kirjoitan Suomivitan blogiin vinkkejä ja tietoa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.
Intohimoina terveellinen ravinto, henkinen kasvu, liikunnan ilo ja luonto. 🙂

www.essimaatta.com
Essi Määttä

Kommentit