Kuusi syytä käyttää Omega-3-rasvahappoja

1. Syöt rasvaista kalaa harvemmin kuin kahdesti viikossa

Mikäli ruokavaliosi sisältää vain pienen määrän rasvaista kalaa, kannattaa tärkeiden rasvahappojen saanti varmistaa laadukkaalla ravintolisällä. Suomalaisten ravintosuositusten mukaan aikuisen tulisi saada 2 – 3 grammaa omega-3-rasvahappoja päivittäin. Tutkimusten mukaan keskivertosuomalainen saa ravinnostaan merellisiä omega-3-rasvahappoja kuitenkin selvästi alle suositusten

2. Syöt vähärasvaisia kaloja

Vähärasvaiset kalat kuten tonnikala, seiti ja monet kotimaiset järvikalat ovat toki terveellisiä, mutta valitettavasti ne sisältävät omega-3-rasvahappoja häviävän pienissä määrin.

3. Haluat vältellä kalan sisältämiä ympäristömyrkkyjä

Vaikka kala onkin osa terveyssuositusten mukaista terveellistä ruokavaliota, kalan alkuperään ja eroihin kalalajien välillä kannattaa kiinnittää huomiota. Hauki, muut isot petokalat sekä esimerkiksi Itämerestä kalastetut kalat sisältävät paljon terveydelle haitallisia ympäristömyrkkyjä, kuten supermyrkyllistä dioksiinia. Laadukkaalla ravintolisällä varmistetaan tärkeiden rasvahappojen saanti ja samalla vältytään terveydelle haitallisilta ympäristömyrkyiltä.

4. Olet kasvissyöjä

Omega-3-rasvahappoja saa joistakin rasvaa sisältävistä kasvikunnan tuotteista, kuten pekaani- ja saksanpähkinöistä sekä pellava- ja rypsiöljystä. Elimistö ei kuitenkaan pysty hyödyntämään kasvikunnan omega-3-rasvahappoja (ALA) läheskään yhtä hyvin kuin merellisiä omega-3-rasvahappoja (EPA ja DHA). Tästä syystä monet kasvissyöjät käyttävät kalaöljykapseleita, vaikka muuten eivät lihaa tai kalaa söisikään.

5. Olet raskaana

Rasvahappojen tarve kaksinkertaistuu raskausaikana. Kala on toki terveellistä, mutta raskaana ollessa tulee välttää joitain kalalajeja, kuten Itämerestä kalastettuja kalalajeja sekä haukea, sillä niiden suurissa määrin sisältämät ympäristömyrkyt ovat haitallisia kehittyvälle lapselle. Kalaöljyn omega-3-rasvahappo DHA:ta tarvitaan mm. sikiön aivojen kehitykseen. Rasvahappojen terveyshyödyt eivät kuitenkaan palvele ainoastaan sikiötä, vaan myös odottavaa äitiä.

6. Haluat pitää huolta näkökyvystäsi, aivoistasi ja sydämestäsi

Omega-3-rasvahapoilla on monia tieteellisesti todistettuja terveysväittämiä. DHA-tyypin rasvahapot edistävät aivotoiminnan ja näön pysymistä normaalina. EPA- ja DHA -rasvahappojen on todettu edistävän sydämen nomaalia toimintaa, kunhan päiväannostus on vähintään 250 mg päivässä. SuomiVitan Omega-3 -valmiste sisältää myös tärkeää E-vitamiinia, joka suojaa elimistön soluja hapettumisstressiltä.

Tinja

Sisällöntuottaja at SuomiVita Oy
Terveyden ja hyvinvoinnin puolestapuhuja Tinja kirjoittaa SuomiVitan blogiin asiapitoisia katsauksia mm. ravintolisistä ja oman terveyden edistämisestä.

Hyvinvoinnin edistämisen lisäksi Tinjan intohimoihin kuuluvat video- ja valokuvaus, uusien asioiden oppiminen ja seikkailut niin kotimaassa kuin ulkomailla.
Tinja

Latest posts by Tinja (see all)

Kommentit