D-vitamiinilisät suojaavat tehokkaasti flunssalta

D-vitamiinin käyttäjillä jopa 50 % pienempi riski sairastua flunssaan

Tuoreet havainnot julkaistiin British Medical Journalissa, ja ne perustuvat 25 satunnaistetun tutkimuksen ja 11 321 potilaan tietojen laajaan meta-analyysiin.

Tulosten perusteella päivittäinen tai viikoittainen D-vitamiinilisien syöminen pienentää akuuttien hengitystieinfektioiden riskiä jopa 50 prosenttia. Tämä havaittiin osallistujilla, joilla oli D-vitamiinin puutosta (elimistön D-vitamiinitasot alle 25 nmol/l), mutta jonkinlainen suojaava vaikutus näkyi myös muilla osallistujilla. Tutkimuksissa käytetyt D-vitamiinin päiväannokset vaihtelivat 20 – 150 µg välillä, eikä haittavaikutuksia havaittu. Virallinen suomalainen 10 µg D-vitamiinin päiväsaantisuositus on todennäköisesti liian pieni, jotta sillä olisi merkittäviä flunssaa ehkäiseviä vaikutuksia.

Viitteitä D-vitamiinin flunssaa ehkäisevästä vaikutuksesta on saatu aiemminkin, mutta tutkimustulokset ovat olleet ristiriitaisia. Nyt julkaistut tulokset ovat kuitenkin tutkijoiden mukaan erittäin luotettavia, sillä ne perustuvat tutkimuksiin osallistuneiden potilaiden yksilöllisten terveystietojen uuteen analyysiin.

Suomalainen: Syö D-vitamiinia!

Suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia etenkin syys- ja talvisaikaan, ja tämän vuoksi D-vitamiinilisät ovat suomalaisille tarpeen. Näin siinäkin tapauksessa, jos ruokavalio sisältää D-vitamiinia sisältäviä ruokia, kuten kalaa ja vitaminoituja margariineja ja maitotuotteita. Suomen leveyspiireillä maitoa juomalla ja kalaa syömällä on käytännössä mahdotonta saada ravinnosta terveyden kannalta optimaalista määrää D-vitamiinia.

Itse suosittelen kaikille vähintään 50 µg suuruista D-vitamiinilisää päivittäiseen käyttöön. Yksilöllinen tarve saattaa olla huomattavasti suurempikin. Omat D-vitamiinitasonsa kannattaa mittauttaa laboratoriossa oikean annoksen määrittelemiseksi.

Eija

Toimitusjohtaja at SuomiVita Oy
Terveyteen ja hyvinvointiin intohimoisesti suhtautuva Eija on toinen SuomiVitan perustajista. Lempiharrastuksiin kuuluvat lukeminen ja uuden oppiminen, metsässä samoilu, sienestys, kikkailu ja kokkailu sekä kaikenlainen syvällinen ja vähemmän syvällinen tuumailu.
Eija

Kommentit